تبليغاتX
حریر

پنجشنبه سی ام شهریور 1385

حسرت

دیروز ثبت نام داشتیم.

نکته ای که ناراحتمان کرد این بود که علی رغم درخواست و پیگیری های ما (دانشجویان تبلیغات)  این ترم با دکتر گیویان درس نداریم.

پایان ترم قبل مطمئن بودیم این ترم دوباره ایشان را در کلاس زیارت میکنیم .اما خیلی حیف شد. همه ی همکلاسهای من از این ماجرا دلخور بودند . اما ظاهرا" نمی شد کاری کرد.

 به امید ترمهای بعد.

نوشته شده توسط احمد در 1:16 بعد از ظهر |  لینک ثابت   • 

سه شنبه بیست و هشتم شهریور 1385

پاییز

 

 تا به حال فکر کرده اید که پاییز در امتداد گرمی تابستان زیبا تر از بهار در امتداد سردی زمستان است.

چه همه نو شدن را ذاتا" دوست داریم اما پاییز در عین اینکه نوشدن نیست، زیباست.

و در میان  فصول به آن نام "پادشاه " را داده اند.

به نظر شما چرا؟

نوشته شده توسط احمد در 10:30 بعد از ظهر |  لینک ثابت   • 

یکشنبه بیست و ششم شهریور 1385

باز باران

باز باران با ترانه

 با گهرهای فراوان.......

پس از ۴ماه آسمان گرم و تفتیده و شرجی سرانجام دو روزی است که باران زیبا گرگان و گلستان را سردی دلنشینی بخشیده است.

کاش میشد.......

نوشته شده توسط احمد در 10:9 قبل از ظهر |  لینک ثابت   • 

پنجشنبه بیست و سوم شهریور 1385

درآمد تبلیغ در فوتبال کجاست؟

درآمد تبلیغ در فوتبال کجاست؟

در تمام دنیا فوتبال به عنوان یک صنعت نوین(و شاید نه چندان نوین)شناخته میشود. دنیای غرب سالهاست که دنبال توپ گرد می دود.سالهاست که در مستطیل سبز هورا میکشد. با برد می رقصد وبا باخت میگرید. و صد البته پول در می آورد.

آنان به فوتبال نیز مانند دیگرمظاهر زندگی نوینشان ، نه با نگاهی سرسری و گذرا که با دیدی متفاوت نگریستند.

از همان روزهای اولیه ، باشگاهها تاسیس شدند و به دنبال آن پرداخت حقوق،فروش بازیکن و کمی بعد تبلیغات وارد این ورزش مهیج شدند.صادرات فوتبال نیز از همان روزهای نخست مد نظر و عمل بود.

این مقدمه را گفتم تا عمق فاجعه و دوری فوتبال کشور ما با سایر ممالک دنیا را دریابیم.

سالها ست که پول نفت ابتکار را در همه ی زمینه ها از ما گرفته ،خواسته یا ناخواسته معتاد این افیون شده ایم.

دو سال پیش دیدیم که یک شرکت تبلیغاتی نمایندگی انحصاری میادین فوتبال کشور را عهده دار شد.و این یک حرکت رو به جلو برای ورود به فضای رقابتی تبلیغاتی بود.

هفته پیش مدیر این شرکت در روزنامه گل صحبتهایی میکرد که حکایت از ویرانی بازار تبلیغاتی ایران داشته و دارد. نمی دانم در دعوای فدراسیون و نادیده گرفتن قرارداد قبلی چه کسی مقصر است و به اصطلاح این دود از کدام خاکستر بلند میشود.(خلاصه ماجرا این است که شرکت قبلی بابت سال جدید می بایست طبق فراردادمبلغ  دو میلیارد تومان  به فدراسیون پرداخت نماید. فدراسیون وتربیت بدنی خواستار افزایش این مبلغ به شش میلیارد تومان بوده اند بدون اینکه هیچ چیز جدیدی به آن اضافه کنند.حتی شرکت تبلیغاتی در نهایت به این راضی شده که با پخش مسابقات از شبکه تهران و همچنیین واگذاری فیلمبرداری به شرکت ؛این افزایش قیمت را بپذیرد اما ظاهرا" زور شرکت رقیب بیشتر بوده است.)

تبلیغات  صنعتی است که متاسفانه مثل بسیاری دیگر از خدمات قابل ارائه در کشور ما هیچ انگاشته میشود و یا در حالت خوب به عنوان یک ضرورت رده چندم به آن نگاه میشود.

 به نظر میرسد درآمدهایی که از راه خدمات به دست می آیند، درآمدهایی نیستند که به آسانی بتوان از آنها گذشت. با اینهمه بازار خوب تبلیغاتی نباید استقلال و پرسپولیس( به طور مستقیم) و سایر تیمها (غیر مستقیم ) سالانه میلیاردها تومان سرمایه من و شما را  بدون بازگشت به محل اولیه هزینه کنند. به عکس باید به جایی برسیم که اینها درآمد زا باشند.

باید منتظر بمانیم و تلاش کنیم تا کودکی به نام تبلیغات در کشورما زودتر رشد و نمو یابد.

نوشته شده توسط احمد در 10:45 بعد از ظهر |  لینک ثابت   • 

چهارشنبه بیست و دوم شهریور 1385

رویداد مطبوعاتی!!

چهارمین جشنواره و نمایشگاه مطبوعات استان گلستان از ۲۲ الی ۲۷ شهریور در تالار فخرالدین اسعد گرگانی شهرستان گرگان برگزار میشود.

حریف هم در این نمایشگاه غرفه دارد . میتوانید از آن دیدن کنید.

از برنامه های جنبی جشنواره نشستهای مختلف مطبوعاتی و سخنرانی است که حقیر نیز شنبه ۲۵ شهریور با موضوع تنگناهای مطبوعات محلی در خدمت دوستان هستم.

نوشته شده توسط احمد در 7:56 قبل از ظهر |  لینک ثابت   • 

جمعه هفدهم شهریور 1385

دو توضیح حریف

در مورد مطالب « تبلیغ در فوتبال» و «اسباب بازی»

 

بسیار خوشحالم که دوستان به این  متون پاسخ دادند. تقریبا" همه ی جوابها ،هر کدام به نکته ی درستی اشاره کرده بود.

 

اما نکاتی دیگر:

 

1- روزی کار گران معدن در انگلیس برای سر گرمی و توانایی تحمل شرایط کار و دوری از زن و فرزند فوتبال بازی میکردند.آن دوران هیچ کس فکر نمیکرد روزی فوتبال آنقدر مهم شود که به آن عنوان«بزرگترین  رویداد کره خاکی » اعطا کنند.

بله همانطور که بسیاری از دوستان در کامنتهایشان گفتند تبلیغ و فوتبال هر دو در خدمت هم هستند. گاهی این به آن و گاهی آن به این خدمت میکند.

 

2-به نظر من کارکرد آگهی اسبا ب بازی در جلب کودکان به آن نوع  اسباب بازی  بسیار موفق بود. اما به آن مارک و برند خاص  ،نه.

 آگهی های تبلیغاتی ابتدا آگاهی میدهند و تا این آگاهی به خواستن و خریدن تبدیل شود عوامل بسیاری مثل دسترسی،کیفیت،قیمت،بسته بندی،جایگاه و ... تاثیر دارند. اینکه ما به بازار رفتیم و اسباب بازی با کیفیت بهتر و قیمت بهتر از نوع تبلیغ شده خریدیم ، دلیلی بر ناتوانی محصول تبلیغ شده در رقابت با کالاهای موجود در بازار است.به واقع مشتری دنبال کالای بهتر است نه تبلیغ بهتر.

چرا چنین میشود.؟میتوان برای این مهم دلایل متعددی آورد.یکی از آنها(ومهمترین)قیمت گذاری نادرست و غیر علمی محصول است . اگر اینکار به درستی انجام میشد همه یا بیشتر عوامل تاثیر گذار بر بازار در نظر گرفته می شدند.

دیگر اینکه برخی از شرکتها به هزینه های تبلیغات (بخصوص در آغاز راه)به چشم یک سرمایه نگاه میکنند و از تاثیر مستقیم و فوری آن در قیمت تمام شده خودداری میکنند. در مقابل گروهی این هزینه ها را از ابتدا به دوش مشتری میگذارند . یقینا" نتیجه ی روش دوم آن چیزی میشود که در مثال ما رخ داد ه است.

 


****متون  تبلیغ در فوتبال و اسباب بازی را پایین تر ببینید.

*****نظر یادتون نره.


نوشته شده توسط احمد در 0:51 قبل از ظهر |  لینک ثابت   • 

شنبه یازدهم شهریور 1385

بوی انفجار

سه سال بود که نخوابیده بودم.

به عدد ساعتهای شب.مسخ خماری نا خواسته ؛در انتظار روز ،که نیامد .

وگلویی که هر لحظه بوی انفجار میداد از تلخی کلام. در شبی که به عدد ساعتهای فراموش شده بود.

سه سال است که نخوابیده ام.

و هر بار که از خواب بیدار میشوم به یاد می آورم که زنگ ساعت دلخراش نیست اگر گوشخراش است.

من مسخ در انتظار رودی سرد و زرد بر دو راهی کوچه ای هستم که به او می پیوندد.

سه سال است که نخوابیدم. به عدد.......

نوشته شده توسط احمد در 3:19 قبل از ظهر |  لینک ثابت   • 

چهارشنبه هشتم شهریور 1385

در گذشت یک مادر

از طریق دوستان مطلع شدم استاد در غم از دست دادن مادر خود میباشد. مراسم ختم  و ادرس در وبلاگ آقای سروی  درج شده است.
نوشته شده توسط احمد در 6:26 بعد از ظهر |  لینک ثابت   • 

چهارشنبه هشتم شهریور 1385

نمرات

همکلاسی های عزیز  میتوانند نمرات درسهای تولید  و تجسمی را در کامنت مطلب پایین ببینند.
نوشته شده توسط احمد در 7:50 قبل از ظهر |  لینک ثابت   • 

دوشنبه ششم شهریور 1385

خبر تازه

 

هفتادو پنجمین شماره هفته نامه "حریف" منتشر شد.

در این شماره می خوانید و یا  می بینید.

 

ذمنن خاطر نشان میشود همچنان منتظر نظرات شما در مورد پصت غبلی میباشم.

نوشته شده توسط احمد در 10:5 بعد از ظهر |  لینک ثابت   • 

جمعه سوم شهریور 1385

اسباب بازی

تبلیغ تلویزیونی پسرم را واداشت تا ما را مجبور کند برای او یک نوع اسباب بازی بخریم.

آنچه خریدیم عین آنچه تبلیغ میشد نبود، که از آن بسیار بهتر و جالبتر بود. نکته بسیار مهم گرانی ۲۵۰ درصدی نوعی تبلیغاتی آن بود.(دو و نیم برابر)

اگر اطراف خود جستجو نمایید این امر را در کالاهای کم دوام دیگر هم مشاهده می کنید.

به نظر شما چرا بعضی از  کالاهایی که تبلیغی گسترده دارند قیمت بالاتری نسبت به انواع مشابه دارند. توضیح بفرمایید.

به پاسخهای برتر هدایایی تعلق میگیرد.منتظرم.

دوستان زیر تا کنون لطف کرده اند و پاسخ داده اند.منتظر پاسخ شما نیز هستیم.


 

نويسنده: گمگشته
شنبه 4 شهريور1385 ساعت: 14:7
با درود...اولا اول... دوما به گمانم تبلیغات به عنوان مبحثی در اقتصاد خرد البته در حیطه بازار رقابت انحصاری، بدین گونه عمل می کند که از یک طرف هزینه های شرکت را زیاد ساخته و از سوی دیگر باعث شناساندن شرکت و افزایش تقاضا می گردد، پس طبیعتا وجود تبلیغات باعث افزایش سطح قیمت ها می شود و منحنی های تعادل عرضه و تقاضا را جابجامی کند، اما از سوی دیگر، لزوما تبلیغات با افزایش قیمت همراه نیست، و این مهم بستگی به نوع تبلیغ، هزینه تبلیغ، میزان واکنش مردم و ... داشته، گاها حتي با تثبيت قيمتها يا ندرتا كاهش قيمتها روبروست... بنده به عنوان يك جوياي دانش!!! اقتصاد به تحليل نپرداختم، كه اگر به خطا رفتم و از منظور اصلي نويسنده دور شدم پوزش مي طلبم... بدرود
 

نويسنده: مهرسا

شنبه 4 شهريور1385 ساعت: 15:7
کالا هایی که تبلیغات بیشتری میکنن هزینه ی بیشتری برای تبلیغات پرداخته اند و مسلم که هزینه های صرف شده باید به هر صورت به خزانه برگرده...پس چه راهی بهتر از این که قیمت فروش اون وسیله بالاتر از اجناس هم نوع و یا حتی هم کیفیت باشه...راستی با عرض پوزش من لینک شما رو وارد کردم ولی به اسم حریف(احمد گرگانی) اشکالی که نداره؟ اصلا حواسم به قلیش نبود

نويسنده: سروی

شنبه 4 شهريور1385 ساعت: 18:7
سلام حریف عزیز

دوره دانشجویی یک حسن خوب داشته باشد آن هم این است که آدم دچار

نوعی توهم است که آدمو از هر چی فاجعه در دنیای بیرون است واز هر چی پول

و ...است دور نگه می دارد.مثل مسکنی که درد آدمو از یادش می بره.این به

معنی تسلیم شدن نیست بلکه استفاده از فضایی سالم تر و آرام تر همچون

دنیای فیلمهای "آنتونیونی"است که در عین حال درگیری ها و دغدغه های

خود را دارد.به من اجازه بده فعلا در این دنیای خود باشم. از طرف من به

پسرت هم سلام برسون.
 

نويسنده: حریف

شنبه 4 شهريور1385 ساعت: 23:35
سلام بر سرو ی سرو صفت.
دلنشین آمدی. اما زود برگرد.

اما در مورد فواید دانشکده تا حدودی با شما هم عقیده نیستم. به نظر من برای ما که غرق زندگی شده ایم این سیستم درسخوانی ، مجبورمان میکند قدری به خود بیاییم و دور از آنچه شما گفتید (اما نه در توهم که در هوشیاری دو چندان) به خود بیندیشیم فارق از هر دغدغه و کبکبه و سفسطه و....

از دید من زندگی دو وجهی نیست که با گرفتن وجهی از آن از وجه دیگر آن بمانیم.زندگی چند وجهی است و عدد وجوه آنرا ما تعریف میکنیم. با کارهامان با اندیشه مان باقلممان و... حتی با وبلاگهای دانشجوییمان.


 

نويسنده: مژگان
شنبه 4 شهريور1385 ساعت: 23:38
سلام بر جناب قلیش لی. به حلقه وصل سر زدم و نظر دادم . خیلی غمگین نباشید.

در مورد سوالی که مطرح کرده اید می خواستم بگم که گاهی اوقات تبلیغات آدم را گول می زند و من هم روز جمعه در اثر تبلیغات یک فروشنده عزیز دچار سر در گمی شدید شدم و به نوعی سرم کلاه رفت نمی دانم چرا این اتفاق افتاد چون دو موضوع marketingو advertising در خدمت هم هستند که برای جلب توجه مخاطب همکاری تنگاتنگی باهم دارند و ماشا ا... که تبلیغات در این شهر بزرگ حرف اول را می زند.
در واقع تبلیغات بازرگانی شکلی از ارتباطات کنترل شده است که سعی می کند به تصمیم گیری برای خرید و یا استفاده از یک نوع کالا و یا خدمات کمک کند که فکر می کنم در مورد خرید شما و جلب توجه کردن پسرتان بسیار موفق عمل کرده است. در مورد قیمت هم مسلم است که باید هزینه تبلیغات را یک جوری پوشش دهند و راهی جز این کار ندارند که قیمت را زیاد بگویند.
 نويسنده: مهرسا
يکشنبه 5 شهريور1385 ساعت: 2:34
اقای قلیش احیانا اون اسباب بازی مغناطیس مگ نبود؟!
 

 
 
نويسنده: بنانج
يکشنبه 5 شهريور1385 ساعت: 10:46
سلام استاد قلیش لی
فکر می کنم این موضوع تا حد زیادی با بحثی که قبلا در مورد محصولات تبرک کردیم هم راستا باشد. تبلیغات جزئی از یک آمیخته بازار یابی است، نه تمام آن. فکر نمی کنم که شرکت تولید کننده اسباب بازی مورد تبلیغ، قصد داشته باشد صرفا هزینه های خود را که در تبلیغ صرف کرده است، با قیمت بالای کالایش جبران کند. به عقیده من تبلیغ برای تولید کننده مذکور حکم یک را دارد. تبلیغ به مثابه یک مزیت گاهی اوقات باعث می شود که بالا بردن قیمت توجیه پیدا کند.
در ضمن از این به بعد وقتی خواستید برای پسرتان اسباب بازی بخرید، سر بچه گول نمالید و یک چیز دیگر برایش بخرید.
 
نويسنده: کفشهای مکاشفه
يکشنبه 5 شهريور1385 ساعت: 12:37

ثانیا برای آگاهی از نرخنامه پخش آگهی تلویزیونی نشانی زیر را ببینید: www.iribad.com (بیماران قلبی از این کار جدا خودداری فرمایند )ضمنا برای آگاهی بیشتر از علت گران بودن کالای مورد بحث با کارخانه سازنده تماس بگیرید و تفاوتهای احتمالی آن را با نمونه خریداری شده بپرسید و در حین تماس براوردی هم از وجدان آن عزیز پشت خط بدست آورده همه این یافته ها را ترکیب کنید در صورت مشاهده هرگونه تخلف دو کار می توانید بکنید : اول اینکه با ستاد تعزیرات تماس گرفته و منتظر اقدام باشید دوم اینکه به جای این کار با تفریحات سالم مثل ورزش سینما و مطالعه و خوردن تنقلات اوقات خود را "پر" کنید و بی خیال شوید!
 

نويسنده: حریف دیگر
يکشنبه 5 شهريور1385 ساعت: 13:9
سلام ضمنا در مورد سوالتان در خصوص تبلیغ در فوتبال یا فوتبال در تبلیغ باید عرض کنم که: به گفته یک منبع آگاه باشگاههای حرفه ای فوتبال اروپا قریب به 75 درصد هزینه های باشگاه را از محل در آمد پخش تلویزیونی تامین می کنند اما یک نکته کم اهمیت اینجا وجود دارد که برادر اولا" اینجا اروپا نیست ... رابعا" بازی بین دو تیم برق شیراز با شموشک نوشهر هم در مقایسه با رئال مادرید و شفیلد یونایتد کمی متفاوت است و فقط می ماند تفاوت "حریف" با وردساکر و شبکه استانی سیما با ؟؟؟
البته نشانه هایی از بهبود اوضاع تبلیغات ورزشی و تلطیف نگاه صاحبان آگهی در داخل کشور به این مقوله دیده می شود.
 

نويسنده: مهدی
يکشنبه 5 شهريور1385 ساعت: 21:6
با سلام به احمد گل گلاب
احمد جان شما و دوستان تبليغاتي چرا اين حرف ها رو ميزنيد شما كه خودتون از فلسفه اختصاص مبالغ به تبليغات خبر داريد. من كاملا با نظرات شما مخالفم چون به نظر من تبليغات و ماركتينگ نه تنها چيز زايد و اضافه اي نيست و بودجه اون با اضافه كردن به قيمت محصول تهيه نمي شود و در واقع بخشي از فروش را بايد به اين بحث اختصاص داد و اين رو مطمئن باش كه اگر كسي با اضافه كردن قيمت تبليغات به محصول قصد تهيه مبلغ تبليغات را داشته باشد به زودي زمين خواهد خورد اين اثبات شده است و كسي كه به قدرت و اهميت تبليغات پي نبرده و اونو باور نداره و با اين تكنيك ها قصد ادامه حركت در بازار را داشته باشد جز به تركستان كه از دست دادن مشتريانش در يك دوره زماني باشد دست نخواهد يافت و خودت بهتر از هر كسي ميدوني كه برگردوندن يك مشتري از دست رفته چه هزينه سنگيني داره پس يك توليد كننده عاقل و با شعور هرگز اين كارو نمي كنه شايد اين افزايش قيمت بر اساس تقاضاي زياد بازار از سوي واسطه ها به محصول اضافه شده باشه يا اينكه واقعا كيفيت اون محصول نسبت به رقباش تفاوت فاحشي داشته باشه و سوما اگر حالات قبل نباشه پس مطمئن باش مشاور تبليغاتيش يك قالتاق نامرده كه فقط ميخواد در لحظه به سودش برسه و به توليد كننده اصلا اهميت نميده و در ضمن روانشناس قابليه كه تونسته با زبون بچه ها به خوبي حرفش رو بزنه و اگر محصول و توليد كنندش به زمين بخوره حقشه تا دفعه بعد ياد بگيره سره و ناسره رو از هم تشخيص بده.
آخرين نكته اينكه اينقدر اين بچه رو لوس نكن.
هميشه موفق باشي آقاي حلقه وصل.
 
 
نويسنده: معصومه
دوشنبه 6 شهريور1385 ساعت: 15:22
سلام حریف محترم
ببخشید دیر سر زدم این را به حساب مشغله زیاد من در این هفته بگذارید
واما تبلیغات
از نظر من تمام کار های انسان ها مثل تفکر آنهاست بعضی ها برای کوتاه مدت سرمایه گذاری میکنند بعضی میان مدت و بعضی (که تعدادشان کم است ) بلندمدت
آنها ئی که آمده اند تا یک شبه ره صد ساله بپیمایند همان کوتاه مدت ها هسنتد آنها دست به هر کار نامعقول و غیر منطقی می زنند تا سود کوتاه مدت ببرند همان ها که بازار و کشور را آشفته می کنند
اما آنهایی که بلند مدت سرمایه گذاری کرده اند مثل آقا مهدی فکر میکنند که
" چون به نظر من تبليغات و ماركتينگ نه تنها چيز زايد و اضافه اي نيست و بودجه اون با اضافه كردن به قيمت محصول تهيه نمي شود و در واقع بخشي از فروش را بايد به اين بحث اختصاص داد و اين رو مطمئن باش كه اگر كسي با اضافه كردن قيمت تبليغات به محصول قصد تهيه مبلغ تبليغات را داشته باشد به زودي زمين خواهد خورد اين اثبات شده است و كسي كه به قدرت و اهميت تبليغات پي نبرده و اونو باور نداره و با اين تكنيك ها قصد ادامه حركت در بازار را داشته باشد جز به تركستان كه از دست دادن مشتريانش در يك دوره زماني باشد دست نخواهد يافت و خودت بهتر از هر كسي ميدوني كه برگردوندن يك مشتري از دست رفته چه هزينه سنگيني داره پس يك توليد كننده عاقل و با شعور هرگز اين كارو نمي كنه "
اما میان مدت ها هم که بین این دو سرگردانند
امیدوارم اوضاع بازار به سامان برسد و دیگر از این مشکلات نداشته باشیم
 

نويسنده: فریبا
دوشنبه 6 شهريور1385 ساعت: 19:46
سلام
من چیزی در مورد تبلیغات و سیاستهای مربوط به آن نمی دانم ولی فکر می کنم که از یه طریقی مثلا بالا بردن نرخ کالا باید هزینه هایی را که برای تبلیغ مصرف شده بدست آورد و همین طور تبلیغات زیاد و خوب باعث فروش بیشتر کالا شده و همین مسئله موجب بالا رفتن قیمت جنس در بازار میشود یکی دیگر از دلیل گرانی بعضی از اجناس به این قضیه مربوط است که مردم فکر میکنند اگه قیمت یک جنس بالاتر است پس کیفیت آن هم باید بهتر باشد در نتیجه این طرز تفکر نیز به این مسئله دامن میزند
 
 
نويسنده: پرویز
سه شنبه 7 شهريور1385 ساعت: 22:0
اول در مورد تبلیغاتی که شما ضعیف تر از اصل کالا براورد کرده اید دو نظر وجود دارد: آگهی درست بوده چون مخاطبش فرزند شما بوده و ایشون را جذب کرده پس کارکردش خوب بوده. برخی مواقع هم آگهی ساز و سفارش دهنده خیلی آشنائی ندارند با موضوع ولی اعمال سلیقه می کنند و معمولا کار را تضعیف می کنند.
در مورد قیمت معمولا کالاهایی که برای بسته بندی تا تبلیغات خرج می کنند در قیمت تمام شده انرا لحاظ می کنند و طبیعتا گرونتر درمیاد . . . خوش و خرم باشید
     

نظر شما در مورد مطلب من و دوستان چیه؟؟؟

 
نوشته شده توسط احمد در 11:27 بعد از ظهر |  لینک ثابت   •